fredag 28 november 2008

Nu är det snart 1:a advent....

Nu har verkligen Kung Bore visat att det är vinter nu och en lång tid framöver.....

men, nog är det mysigt med en vit vinter, dessutom så är det bara någon grad kallt så det är faktiskt riktigt skönt ute....


Tänkte jag skulle visa lite adventspynt som jag har tagit fram,
här är vår lilla adventsgran som får stå och lysa så vackert i väntan på
den stora granen som vi traditionsbundet alltid tar fram under Luciahelgen.
( jag väntar inte till dagen före julafton med att ta fram granen som många väljer
att göra för jag blir så fruktansvärt less på julen redan på annandagen
granen åker i regel ut ganska snart efter julaftonen,
genom att vi tar fram den redan på Lucia så hinner vi
njuta av den innan den packas ner )







Mitt söta pepparkakshus i keramik....
vi gör alltid ett eget men det får bli närmare Jul...

Snögubbar är något jag faktiskt gillar mer än tomtar,
de är så barnsligt söta....


Luciatåget som en gång i tiden också hade en stolt stjärngosse ,
men nyfikna katter och små barnhänder gjorde att den inte blev långlivad...
numera får den kvarvarande Lucian och tärnan bo i
glasklockan, för säkerhets skull....

Något som inte många vet är att jag älskar att brodera, nu är det
flera år sedan jag broderade denna...
men den har en given plats där den hänger varje Jul...

Kyrkan med hästkärran ....


Det är ingen Jul utan denna tomte som jag fick av
min snälla föräldrar för några år sedan....
Hellre några stora tomtar än en massa småtomtar överallt,

tycker jag i alla fall...



Här sitter Linus och Ida och dinglar med benen...



Nu har Julkrubban plockats fram och jag blir lika betagen av den
varje gång jag ser den...
figurerna är så detaljrika och vackra...
(figurerna är upp till 28 cm höga, så den har ett alldelens eget bord att bre ut sig på)


***



***



Jag känner att det är viktigt att inte bara köpa nya julprydnader utan att ha
några som man tycker riktigt mycket om och som kommer fram år från år....
Jag ser att barnen uppskattar det,

- Åhh, den där minns jag!
hör jag ofta barnen säga...


Det är vackert när snön stannar kvar på grenarna så här, hos oss som bor vid vattnet blåser det nästan alltid så det är lite sällsynt att se snön ligga kvar så här...


Mitt lilla örtväxthus, som nu på vintern får nöja sig med en vit Ljung....


Ni glömmer väl inte bort våra små frusna fåglar ?

Här har Evelina ( det är hon som sköter fågelmatningen i vårt hus)
hängt ut många talgbollar som de kan äta på,
fågelmataren kommer från Ofelias Hus, man kan sticka fast röda äpplen på den,
det blir både vackert och gott för de små....

***
Nu ska jag ta hand om en febrig Alva, som bara vill SÅBA...(sova)

Ha en trevlig helg!
P.S Idag har det kommit in nya varor, som kommer att
fotas och läggas ut i butiken under helgen.



3 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Så härligt med Julstämning både ute och inne!

Så vackra bilder!

Kram

Flisan

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Åh vad kul att se alla juldekorationer!

Här plockas granen in dagen innan jul men så är jag en sådan som vill att granen står inne så länge som möjligt så jag får njuta av den! När jag jobbar är det liksom inte nån idé men som den lärare jag är så är jag ju ledig från jul fram till den 8/1 så jag får chans att njuta av den ganska länge:)

Kramkram
Annica

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har gjort. Här har det regnat hela dagen så någon snö har vi inte kvar. Tråkigt att gå på julmarknad i det vädret.

Kramar Ullis