söndag 16 november 2008

Shabba eller inte, vad gör jag?

Bilderna är ifrån Country Living.
Som ni kanske vet så har jag målat om mitt gamla
ek-kök till en vit nyans som heter Kalkvit,
det är så gott som färdigt och jag är inte riktigt nöjd med resultatet...
Köket är i gammal stil och det tycker jag mycket om,
men nu när det är nymålat så ser det så där nytt ut på ett missprydande sätt...
så jag har varit ute på tidningen Country Living´s hemsida
och kikat runt på kök...för jag skulle nämligen vilja
shabba ytan lite här och där så det blir en yta som matchar kökets "ålder"...
men jag har inte mina nära och kära på min sida vad det gäller detta...
Vad tycker ni där ute i cyberrymden?
Hur hade ni gjort?

...kolla in skafferiet ...och alla gräddsnipor och sockerskålar...


..detta kök är ju lite av det jag menar...
om ni jämför med köksbilden näst längst ner ....


...charmigt, men kanske lite för "nött" för min smak...
....men jag gillar alla charmiga detaljer, som spetsen som hänger i fönstret...
och jag hade gärna stått och diskat där...


...ett riktigt lantkök,
som jag inbillar mig att alla kök ser ut i södra Frankrike.....




...vitt och fint, men lite för "nytt och blankt" ...ni vet?



...nackdelen med ett sådant här vitmålat kök är att det blir opersonligt...
just för att det är så nymålat och oförstört, det blir
lite stelt på något vis...


Kunde inte låta bli att visa denna gran, som faktiskt är klädd
med fjärilar och istappar,
men på något konstigt sätt så fungerar det
för vackert är det!!

***

Oj, nu har klockan hunnit bli 00.40, alla andra sover
och det skulle jag också behöva
för i morgon så kommer min stora beställning från Miljögården,
så då blir det att stå i !

***

Kram och ha en bra vecka !
Anette

9 kommentarer:

Anonym sa...

hejhej!! vad fint erat kök är :) och de andra bilderna med såklart ;) kanske ska du shabba till det lite, men jag tycker mer att du ska låta det vara.. så blir det shabbat av tiden.. för tänk om inte shabbandet blir bra?? jajja, jag funderar bara högt!

stor kram sara

Älfgärdet sa...

Jag är av den åsikten att möbler kan man skava av lite här & där men på snickerier såsom dörrar, fönster, foder, köksinredning så blir det lätt att man överarbetar, det ser inte äkta ut. Det är svårt att slita på rätt ställen. Jag skulle nog lägga en lasyr över era vita luckor. En tunn, tunn lasyr i grön umbra som du torkar bort nästan helt. Det fastnar ändå på en hel del ställen. Det ger intrycket att du har torkat av & städat bort lort många, många gånger :). Sen kan du gå & öppna & stänga luckor & lådor för att känna var det naturliga slitaget blir. Men låt det ta tid, sånt här görs inte på en dag! Först när du kännt efter så kanske du kan slita liiiite. Hoppas du blev något klokare ;)
//Madeleine

2Learn sa...

Jag tycker att du ska gå efter ditt eget omdöme, du har ett säkert sådant, det du gör blir alltid bra, lita på det. Ha nu inte ett kök som du bara är lite nöjd med, du lever bra en gång, och huset kanske du inte ens har hela ditt liv. Gör som du vill, helt enkelt, luckorna går alltid att sprutmåla hos lokal målarfirma om det skiter sig totalt.

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Ljuvliga bilder! Så skulle man ha det:)

Kram Annica

lovefriidrott sa...

Hej Anette,
jag skulle shabba det utan tvekan.
För är man inte riktigt nöjd så retar man sig på det....fråga på någon färghandel.
Dom är duktiga både på Colorama och Beckers tror jag det heter brevid K-rauta......och dom där bilderna som du har på bloggen är väl shabbade tror jag.....
Ha d
kram sari

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint ditt kök blev. Skulle nog ha svårt att shabba det men om du vill ha det ska du göra det. Hur blir det om du har lite andra detaljer till som är lite av den shabbad stilen?

Kram Ullis

lovefriidrott sa...

Hej igen,

men så fint erat kök blev:)
Fattade inte första gången att det var erat kök....nu förstår jag dina familjemedlemmar lite bättre,,,och du ni har ju många barn så det lär bli shabby ganska fort. Du får se till att dom får härja i köket.
Kram sari

{oc cottage} sa...

I wish I knew what you were saying...but your pictures are gorgeous!

M ^..^

Sara sa...

Shabba! Om det blir fel kan du ju alltid måla om det.