torsdag 10 juni 2010

Fiskmåsar och turbåtar....

Hej alla nattsuddare...

Det är tyst i huset...alla sover...det är bara jag och några fiskmåsar
som är vaken...kanske är de nattdjur liksom ugglor...inte vet jag...
*
Nu är det skolavslutnings vecka...nu stundar ett välbehövt avbrott
för våra barn...10 veckor...
*
Det är bara Alva som får kämpa vidare med sin språkträning...
naturligtvis på ett lekfullt sätt.
Jag märker på en gång när jag har gått för långt, blivit för nitisk
och drivande...Alva tappar på en gång fokus..
lägger sig och ålar på golvet,
eller helt enkelt går därifrån och börjar med något annat...
I morgon har Alva sin sista dag av denna dagistermin...

det är också hennes 5:e födelsedag...Alva och jag har gjort iordning två tårtor som hon ska ta med sig och bjuda sina 13 dagiskompisar på...

Från det ena till det andra så kom det 2 st jättehöga pallar från en av mina absoluta favoritleverantör i Danmark....det var en fröjd att få packa upp dem och ställa iordning för att fota allt fint...

Men hur jag ska få dygnets alla timmar att räcka till är för mig en gåta...

hur gör ni alla arbetande mammor uti cyber rymden ?
*
Trots att jag är igång hela dagen så kommer jag aldrig ikapp
med allt det övriga som behövs göras...ni vet storstädning, fönsterputsning,
utrensning av allt onödigt och urvuxet i garderober och i småbarns rum....
m.m...m.m...

Här nedan ser ni min ständiga följeslagare..Ebba, vår Chihuahua...
Hon är jämt med mig...och så även när det ska fotas....
Hur många gånger som helst fick jag lyfta bort henne...
*
Oj, Alva har vaknat och saknar sin mamma...
måste gå!
*
Nu är jag tillbaka...och det är morgon...
har precis skickat iväg mannen med småflickorna,
plus 2 st riktigt gräddiga barntårtor...
med rosa och ljusblått nalleströssel...
Det blir nog bra till barnens eftermiddags fika!

Dessa inflätade flaskor är väl fina...
kanske till sommarsaften eller kanske till
lådvinet som inte är så dekorativt att ha på bordet...

Dessa burar hade jag beställt i grönt...men de skickade antikvita istället...
och det var väl tur det, för de är ju hur fina som helst...de finns under Nyheter i butiken...

Nej nu ska jag gå och packa beställningarna från igår...
innan 12.00 annars blir det ingen hämtning av Schenker....

Här är himlen så blå...så blå...kanske jag hinner med en
rykande kopp te på verandan och titta på turbåtarna som går förbi...
och lyssna på fiskmåsarna...
nattdjur eller inte, de är definitivt igång dagtid också...

Ha en underbar dag !

Kram,
Anette

8 kommentarer:

Rut och Signe sa...

Så mycket fint du har fått hem till butiken! Härligt för barna med välbehövligt sommarlov och förhoppningsvis mycket bad och sol. Ha en skön helg! Marie

Ett Vitare Hem sa...

Åh så mycket fina saker du visar och härligt med sommarlov!
Ha en riktigt härlig helg!
Kramis/LenaS

Tjohalia sa...

Å, så fina saker du har. Jag skulle nog njuta hemma hos dig, har inte tillräckligt så hemma hos mig. Min man vill inte ha för mycket saker hemma. :-(
Kram

Hemma hos Razzel sa...

Jag tror att du gör som jag så ofta gör; fokuserar på allt som är ogjort istället för att du gjort!
Man tror att "alla" ser t ex att rabatten inte är rensad, men när man gjort det ser man inte själv hur fint det blev utan fokuserar stenhårt på nästa sak som inte är fixad...
Vi måste stanna av och njuta av allt vi faktiskt gjort - betydligt mer än vi tror när man tänker efter!

Ullis/Leva på landet sa...

Visst är det skönt att barnen har fått sitt efterlängtade sommarlov. Mina bara njuter. Hoppas att Alva fick en bra födelsedag. Så otroligt mycket fint du har fått in i butiken. Att få dygnets timmar att räcka till är svårt ibland. Den senaste veckan var det alldeles för få timmar till sömn då det var så mycket att göra. Får vila lite mera nu.
Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

Hej! Grattis till Alva i efterskott
Visst är det svårt att få tiden att räcka till...
Man får försöka strunta i dammråttorna och prioritera barnen först
Eller dom kanske kan vara med lite och städa....Tids nog hinner man dra fram dammsugaren.
Fantastisk mycket fint du har fått in,helt otroligt att du hinner med din butik och vara en sådan omtänksam mamma samtidigt.
Så jag tycker du verkar ta vara på din tid på bästa sätt.....

Ha nu en fin söndag/kram

Floras Kulle sa...

Hej där!

GRATTIS i efterskott till lill-Alva på den stora dagen! Det är stort att fylla fem år. Själv har jag ett starkt minne från kvällen innan min egen femårsdag. Min pappa satt på sängkanten och nattade mig, så sa han: "Tänk, det här är din sista fyraårsdag. Imorgon är du fem!" Det var då jag insåg att klockan aldrig kan vridas tillbaka. Djupa vishet!

Håller med om att tiden inte räcker till. Bara barnens kläder tar ju en evighet att rensa ut, ta fram nytt, tvätta och sortera in i garderober. Här har bloggen fått stryka på foten. I alla fall ett tag, tills jag kommit ikapp.

Måsarna är underliga djur. Går man på utedasset ute på Hamnholmen vid fyratiden på morgonen, ja då är de redan igång och "grälar" i soldiset... På tal om det, i sommar blir det ingen norrlandsresa för oss, för vi har köpt ett hus! Tror jag i alla fall, vi skall besiktiga det på fredag, vi bara håller tummarna att allt är något sånär OK. Från 1911, med butikslokal i botten, tjohooo!!! Jag är ju helt såld på gamla hus, nu får jag äntligen något att pilla med. Såg förresten bilden här nedanför på ert 20-talshus - det ser fantastiskt ut, och vilket läge ni har!

Vackra saker har du skaffat hem som vanligt... Nu har jag äntligen fått mina plåtskyltar med barnen på! Så söööta är de! Här startas i alla fall ingen nätbutik, nu får jag ju tre skyltfönster och bättre läge, så det får nog räcka. Kompisen Åsa (som har butiken "Hafva" på Kungsgatan) berättade att Fröken April fått lägga ned? Så jättetråkigt, där var ju så supermysigt. Men de kanske har annat på gång.

Ha det så bra, och njut ordentligt av sommaren!
KRAM:
Annette

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så mycket vackert, måste hinna med en sväng i "butiken" innan jag lägger mig på söta örat. Grattiskram till Alva på femårsdagen. Skönt med sommarlov för barnen och härligt att ha dem hemma, även om det ibland kan upplevas som mer arbete (oftast för mamman) med fika, lunch, picknickkorgar å sånt. Det där med storstädning och fönsterputsning... ha inte dåligt samvete för det!
Kramar,
Regina