måndag 23 februari 2009

Kalas i det rosa tecknet......

När jag var på stan så sprang jag på dessa vackra pärlor,
kostade bara 30 kr/st !!
Pärlor är ju så tacksamt att dekorera med,
så jag köpte alltifrån
askrosa till pärlemorgrå färg.





Denna supersöta kruka med blommor
fick jag av Susanne (äldsta syster)
när de kom för att fira Evelinas födelsedag...
hur söt som helst!
Tänk att det kunde komma mer snö !
Hela helgen har det blåst, snöat och drivit omkring
massvis med snö hos oss,
BLÄÄÄ!!
*
*
Förresten, denna kista ska få komma in till sommaren
för att bli omstylad med vit färg och en vacker text.
*
Räcket som Kent byggde för två år sedan
ska också få bli vitt,
man får nämligen inte måla
impregnerat virke på en gång,
det måste stå och lysa med sin
giftgröna nyans i två år....
Ve och fasa!!
Islyktorna som Ofelia gjorde till
mig och Evelina är helt igensnöade.
I bakgrunden skymtar den del
av garaget där jag håller till med Ofelias Hus,
där finns alla fina saker
som packas och vägs och mäts
innan jag skickar i väg dem.
Jag var bara tvungen att ta en bild på hur
snöeländet lägger sig
som en slöja utanför fönstren.
Vi klarade i alla fall av ett av två
kalas under helgen,
det var hockey HELA lördagen,
Josef hade match och sedan
var det också match för Luleå Hockey.
Måste få visa en bild på min fina mamma.
Förrutom att hon är min stora
inspirationskälla, rådgivare och bästa vän
så är hon helt fenomenal på att se ur saker och ting ligger till,
tex så läser hon av en människa på en gång och vet ni vad?
Det stämmer alltid,
förr eller senare så har det
alltid visat sig vara som hon sa från början.
Ganska otroligt!
*

Presenterna var många och uppskattade....

Tänk att vår Evelina har blivit 14 år!
Jag minns när vi fick henne som igår...
Jag hade precis gått in i v.36
när jag börjar blöda,
jag hann inte få så mycket panik men
ringer i alla fall till storasyster Susanne,
som då redan fött två barn.
- Skynda dig upp till BB, är det första hon säger,
- det kan vara jätteallvarligt!
Sagt och gjort så slänger vi oss i bilen,
Kent ringer till polisen för att be om fri fart,
jajjamänsan det fick vi,
sedan satte han gasen i botten
och vi var väl framme på 10 min.

Väl där konstateras att jag har fått moderkaksavlossning!
Tur i allt elände var,
enligt vad barnmorskan senare berättade
att blodet rann ut och visade sig,
hade det inte gjort det så hade
vår fina Evelina inte funnits idag.
Då hade hon dött i livmodern
innan någon hade märkt det...
det hade bara blivit slut på fosterrörelserna
och då hade man
förstås kollat upp det
men då hade det varit försent....
*
Jag fördes snabbt, snabbt in för att snittas...
bråttom var det att få ut henne,
jag förlorade mycket blod,
hade nekat dem att ge mig blodtransfussion,
för det var så mycket skriverier
om HIV-smittat blod på den tiden.
(hade ett blodvärde på 65 när
jag åkte hem.
Det tog mig 6 mån att få upp det till 117)
Jag sövdes och
stackars Kent glömdes liksom bort i tumultet
och lämnades utanför,
han fick inte vara med.
Men så fort de förde ner henne till
Neonatal avdelningen
så lämnade Kent inte hennes sida.
Lilla Evelina vägde som minst 2040 g.
Hon orkade inte amma de första 5 dagarna
så hon fick sondmatas med min bröstmjölk.
**
Nåja, nu är hon "alive and kicking"
och jag kan inte vara gladare
att vi har henne med oss,
en riktig glädjespridre är hon!
**
*



Det blev glasstårta, semlor,
bullar och falsk tosca och chokladpinnar
till kaffet.
Dessa glasflaskor är köpta på IKEA,
perfekt att servera bubbelvatten i.
Riktigt söta är de också!
Nog är det ju konstigt att denna blus
hade jag helt glömt bort,
jag hade dille på att köpa vita blusar under en period.
Visst är den söt med den virkade framsida?
*
Nu har jag gett mig själv köpstop!
Med tanke på denna bortglömda
blus så är det nog med all rätt!
*
*
Kram
till alla er som orkade igenom
detta lååånga inlägg,


Anette

8 kommentarer:

lovefriidrott sa...

Suck skrev längsta kommentaren nånsin o vips,,,,borta i cyberrymden grrrr.
Vilken historia om Evelina, ibland är det tur att man har erfarna som vet(din syster)annars hade det kunna gå riktigt illa:(
Anette du är helt OTROLIG på kalas.
Har du alltid så fint???
Nästa gång det är kalas så ska jag nog köra omkring i dina kvarter och sen få soppatorsk så kan jag låna din telefon och kanske bli bjuden på nå smarrigt. Det ser så inbjudande o gott ut:)
Kul att du oxå ska vara m i Kuriren, är det påsk el vårreprtage?

Och VILKEN snygging till mamma du har:)
Vad skulle man göra utan mamma??
Jag hoppas bara att ens egna barn kommer uppskatta en lika mycket.
Nej nu sk a jag gå ut o skotta denna ofattbara mängd snö som vräker över oss.
Ha d gott så länge
KRAM Sari

S o F sa...

Jag orkade! ;)

Dina bilder från kalaset är sååå fina! Ser så festligt, mysigt och gott ut.
Jag blev kalassugen!

Ha det fint!

LillaFlisan sa...

Fy vilken läskig förlossningshistoria!!

Tur att det slutade så lyckligt och att du slängde dig i bilen....

Jag har skojat med dig förr Annette om att: HAR ni ALLTID kalas eller??!!!, fniss!!

Underbara bakverk som vanligt!!!

Stor kram


Flisan

Design i tid och rum sa...

Hej! VILEN FIN INLÄGG,HISTORIA OM DIN DOTER ,OCH VACKRA VACKRA INSPIRATIONS BILDER...tack för det kram Dadda

heavenandearth sa...

Haha!
Jag älskar låånga inlägg så det var inga problem här inte!

Ja, förlossningar kan vara hektiska men.. den du hade var ju helgalen! Skönt att det slutade bra iaf! Ni fick ju en underbar tjej!

Håller med de andra om att du är super på att duka upp till kalas! Man vill liksom "åka" in i bilden o vara med! Det ser så gottigt ut!

Kram på dig!
Iréne

Carolyn sa...

Looks like a great birthday party for your daughter.All that food looks so good!
Carolyn

Viola sa...

Tänk att livet fick fortsätta!!
Det är när barnen fyller år som jag också brukar minnas episoder ...som inträffade vid deras start här i livet!! Våran minsting var den som gav oss en tankeställare om vad som kan ske...Men han är 17 år nu!!! Så livet har gått vidare!!!

mammigranten sa...

Jättehärliga bilder!
Förstår din panik och oro innan förlossningen. Gick igenom liknande tidigare i min första graviditet, men det var av andra orsaker dock.
Ser härligt ut med ett rejält kalas!