lördag 19 juli 2008

Sega chokladrutor


Familjen blev bjuden på grillat hos mina föräldrar i går och det var som vanligt väldigt trevligt och väldigt mycket god mat.

När man kommer med fyra hungriga barn så vill man ju gärna bidra med något så jag bakade med mig "Sega chokladrutor", det är alltid lika uppskattat med lite choklad efter maten....

Så nu tänkte jag dela med mig av receptet:

Sätt ugnen på 150 grader.
Smöra och bröa en form 20x25 cm.

Ingredienser:
100 g smör (jag brukar ta 1 dl olja)
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Smält smöret, tar du olja så behöver du inte värma den.
vispa ägg och socker pösigt och rör ner det smälta smöret/oljan.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Rör försiktigt ner det i äggsmeten.
Häll smeten i ugnsformen och grädda 35 minuter.

Kakan ska vara lite "dallrig" när du tar ut den, inte helt genomgräddad.
Pudra över lita floursocker och skär upp innan den har svalnat helt.

Varsågod och njut!
Receptet är hämtat från Maria Öhrns helt suveräna "Kladdkakor".

4 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det receptet sparar vi. Mina barn älskar choklad. De är så nöjda om de får en chokladkaka till lördagsgodis. Det får vi prova nästa gång yngsta sonen o jag bakar.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Ullis

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Mmmm ser smaskens ut!

Kram Annica

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

Jag hittade till dig via din nätbutik.jag har beställt varor från dig som jag ska hämta ut från posten på måndag....spännande.

Vilket underbart hem ni har...lovely.
Fina barn!Jag har oxå en alva...hon fyller 13.när vi döpte henne till Alva var hon tämligen ensam om det namnet som nu har ökat lavinartat...*LER*

Lycka till med din butik!
Kram Nilla

Vecka - Vecka sa...

Oj det där lät mumsigt! Måste testas!

Kram,Lotta