söndag 25 maj 2008

Min mamma, en på miljonen...

Jag har det bra minsann, jag bor nämligen bara 200 m. från min mamma. Min mamma är inte som andra mammor för hon kan nämligen se vad jag och alla andra tänker utan att vi säger någonting. Jajjamänsan!

Om jag känner mig så där vilsen och trött på allt som man gör då och då , så blir allt bra om jag träffar min mamma.
Hon läser mig en som "en öppen bok!

När jag går till dom bara för att stanna och prata lite, (när man kommer med några ungar och en skällig, bara nästan rumsren chihuahua blir det ju lätt stökigt och bökigt på köpet).
Men det spelar mindre roll för min mamma.

I ett huj har hon dukat fram värsta smörgåsbordet, dubbla stekta toastmackor och obegränsat med glasspinnar och strutar av den delikata sorten, från Glassbilen, inte Willys smala ispinnar som ungarna får nöja sig med hemma hos oss och då endast 2 st/d och bara på helgen.

-Göran, sätt på te åt Anette, säger hon åt Pappa.
-Nej,nej det behövs inte, säger jag. (vill ju inte vara till besvär)
-Nog vill du ha lite te, sätt dig ner och vila lite det behöver du, fortsätter hon.
(ja men visst, te är ju det bästa jag vet)

Jag slår mig ner runt deras vackra 1800-tals bord med linneduk.(min mamma räds inte för fläckar, hon har alltid vackra, välstrukna linnedukar på matbordet)

Skulle olyckan vara framme, så säger hon :
- Inte gör det där något, det går ju bort i tvätten.

I samma sekund som jag sätter mig ner känns allt bra, jag är hel igen, jag dricker mitt te och i ögonvrån ser jag Alva och Ofelia gå och hämta sig varsin polkagris ur glasskålen som alltid är välfylld, stående på ett speciellt ställe i småflickornas höjd.

Det är min mamma och hon är bäst!!

Ha en riktigt bra Morsdag!

1 kommentar:

Sara sa...

Vad fint du skrev om mamma. Hon �r verkligen det b�sta mamman man kan ha!