tisdag 5 januari 2010

Matprat!

Hej på er!
*
Nu börjar det se ut som förr på mina hyllor...tomtarna ligger
prydligt och vilar i sina kartonger nere i källaren...
Vi har en gammal potatiskällare
som man går ner i via en lucka i köksgolvet.
Där har vi alla julpynt.
Något Nyårslöfte har det inte blivit i år...men jag har lovat mig själv och familjen att
bli bättre på att laga näringsriktig mat.
Inte för viktens skull, familjen går mer åt det smala hållet...
det är inte där problemet ligger....
Nej, näringsriktigt för att bli en piggare människa som orkar mer...
i skolan, jobbet och för Josef som tränar var och varannan dag.
*
Det har blivit alldelens för många familjepizzor i december månad...
Har vi haft fullt upp så har det varit smidigt med hämtmat...
men hur mycket näring för barn som växer är det i sådan mat?
Jag tycker det är så tradigt att laga mat...så mycket jobb och sedan är den borta..
Samma visa igen om några timmar...
så nu ska jag satsa på riktigt stora portioner mat varje gång jag lagar...
så det alltid finns att värma, när tiden och lusten inte räcker till.


Jag fick en matalmanacka av min mamma för några år sedan....

Där finns det olika middagsrecept för alla 365 dagar...den ska jag kika i lite då och då, inte följa slaviskt för det blir för nitiskt för mig som gillar att improvisera med maten.

**

I dag är familjen bjuden till brorsan och hans flickvän. Det ska bli mysigt att få träffas och äta gott!

Ha det bra i stugorna!

Kram

Anette

11 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det är likadant här med maten. är ju så mycket i veckorna så det ska ju helst gå lätt och fort. Att laga mycket på en gång är mycket bättre. så gör vi på helgerna.

kram Ullis

Hemma hos Razzel sa...

Jovisst får man lite dåligt samvete när det serveras hämtpizza, men jag tror ändå att kroppen kan acceptera lite skräpmat då och då hellre än att jaga upp sig till en hög stressnivå. Så njut av pizzan ibland ; )

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj vilken fin vårlig startbild! Håller med om att man är sugen på lite mer nyttig mat nu efter frossandet.
Åh vilken vacker siames.
Kram

Anonym sa...

det här med maten...sen ska den ju bara i toastolen lika förb-t!
=)

men ibland är det riktigt kul

Ha en skön trettondagsafton å dag!

//Paula i Luleå

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

Hej,,,Håller med om att det är mycket jobb med att laga mat,förbereda,laga,sen disken...
Mc D har det blivit mycket för oss.

Man hinner helt enkelt inte att laga mat.Det tar sådan tid också.

Nåväl jag får oxå skärpa mig
Varma kramar i kylan från mig

Carolyn sa...

Hope you enjoy a good time at your brothers and I wish you and your family all the best in the New Year!

Carolyn

Anonym sa...

Vi hade samma problem som du men i början av november månad då det var mörkt, ruggigt och man var som tröttast så tog jag mig i kragen ordentligt.
Måste faktiskt säga att vi bara har ätit skräpmat en gång sedan dess och då på den gyllene måsen (McDonalds) och det var inte gott!

Så länge leve husmanskost och grönsaker!

Vi sparar numera pengar och har börjat handla mer eko mat =) samt att alla i familjen är engagerade i matlagningen.

Postgårdsromantik sa...

Tradigt att laga mat???? Vårt problem är närmast åt andra hållet. Litet piniga är vi, Anders och jag som kan försvinna bort i varsin kokbok och fundera ut vad vi ska göra härnäst. På senare tid har det blivit alltmer utflykter ut i egna idéer med något recept som mall.

Nå, man hinner ju inte med allt - och av Dina bilder ser jag ju att Du har fullt upp på MÅÅÅÅNGA andra områden.
//Kusin Lena

Ett Vitare Hem sa...

Jag håller med dig jag har svårt att tycka det är kul att laga mat fast självklart gör man det. Känner att jag behöver bli bättre på att testa nya recept men det är svårt att veta vad som funkar med fyra barns viljor.
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Maliva`s verden sa...

Hei og godt nytt år.. Utrolig hvor vakker blogg du har. Den må jeg følge videre..så nå er den på plass på blogglisten min...En fin dag til deg fra Maliva

hemma hos lilla mej sa...

Åhhhh jag bara Älskar skylten på din start sida.Den är så underbar.Gott med lite nyttig mat efter allt gottande i jul och nyår.Ha en mysig trettondag vännen Varmkram Rita ♥