söndag 22 juni 2008

Nyss hemkommen från Småskär..

Brorsan, Jonatans Solö. Finns det något vackrare än en väl omskött träbåt?


Midnattsfiske för min äldsta, Evelina och syrrans yngsta, Hektor
på bryggan nedanför stugorna...




I torsdags bar det av till den årliga midsommarfesten på Småskär, vi åkte vid 20.00 i ganska bra väder. En bit ute på sjön får syrran, Susanne ett samtal från mamma som tillsammans med pappa och några av mina och syrrans ungar redan var framme på Småskär.
- Det är jättemycket dimma här, säger mamma.

Ja ja tänkte vi, här ser det ju inte så farligt ut, dessutom hade vi GPS att gå efter. Så vi fortsätter
färden ganska lugna, men så plötsligt är det som om vi kör rakt mot en vit vägg.
Kallt och fuktigt blev det med dimman, det var riktigt obehagligt. En stund senare pratar syrran med mamma och pappa igen och får då veta att en av Luleå Skärgårds turbåtar precis har lagt ut från Småskärs brygga och är på väg ut mot oss...
Där är vi mitt ute på havet och ser absolut ingenting, egentligen så tycker jag att att på sjön ska man vara i endast bra sjöväder och att havet ska man respektera...
Ändå konstaterar jag och syrran att ingen av oss har lyssnat på sjörapporten, inte vidare smart, eller?
(Det är nämligen så här att det går liksom inte att backa när man väl har satt igång planerna på att åka ut dit, oavsett vilket väder det är. Så fort ungarna hör att vi pratar om Småskär så är det alltid någon av dom som springer och packar, sedan börjar nedräkningen för dom.
-mamma hur många dagar är det kvar? ungefär tre ggr/dag, tills vi är i väg.)
Plötsligt så ser jag turbåten, -oh vad bra säger jag där borta far Kungsholm, säger jag och pekar
en bit till höger och känner mig lugn att vi inte hade kolliderat med den i dimman. Vad jag ser då är jaktstugan som man ser just innan man svänger av in till Småskär, inte alls någon båt, det såg bara ut som en båt i dimman.
I samma stund säger Susanne att Småskär ligger väl åt det hållet, pekandes i rakt motsatt riktning från Småskär mer i riktning mot Finland...
Då är det bara att konstatera att i dimma är det bra att ha en GPS!

Sedan fick vi tre underbara dagar med mycket skratt och god mat innan vi i dag åkte tillbaks.

Inga kommentarer: