måndag 5 april 2010

En lite annorlunda Påsk...eller?

Hej alla underbara!
Hoppas ni alla har haft en härlig påsk...vi har mest tagit det lugnt..
men hunnit med att gå på kalas och på middag...
*
Jag har också varit frisör...med ett "si så där" resultat....
Evelina vår äldsta dotter har en hårfärg som går åt det ljusbruna hållet.
Hon har de senaste åren tonat och färgat det mörkt
som hon har varit jättefin i...
men har det senaste året pratat om att bleka det blont..
*
Positivt inställd till det mesta som jag är och har
med bröstmjölken fått med mig en egenskap
som innebär att ingenting är omöjligt...ALLT GÅR!!
och oftast har det varit bra att ha med i livet...
*

Jag säger förstås till Evelina att det där fixar jag...

Efter att Evelina hade hört sig för med sina jämnåriga kompisar som "gone blond" vad som behövdes så åker vi och handlar det som behövdes...

*

Vi blonderade och blonderade....hårbotten blev blond och fin
men resten av hennes hår såg ut som en levande eld..
ni vet orange, gult i alla möjliga nyanser....
pratade sedan med min kloka syrra, Susanne
som då frågar om vi hade gjort en avfärgning först...
Nä...det förstås,
det hade vi helt missat...
*
Då fick mannen rycka ut för andra gången....
han som redan i all hast blivit ivägskickad för att köpa mer blondering
då de 3 första paketen inte gav rätt resultat....
men denna gång fick han nya direktiv...
på Åhlens enligt syrran,
där fanns den perfekta avfärgningen plus silverschampo...
det skulle göra susen.
* Två paket avfärgning...nu skulle hon bli blond och fin...
allt det oranga skulle som med magi försvinna...
men inte...
Stackars Evelina...
något ljusare, men ljusorange var inte målet med blonderingen...
vid det här laget var stackars E så less...
efter 6 pkt blonderingar och 2 pkt avfärgningar
och ändå detta orange resultat....
-jag tycker det börjar bli fint, säger jag tröstande....
-men mamma, det passar inte till mitt ansikte säger E.
-men du, vi kanske ska blondera ögonbrynen
så de inte ser så svarta ut mot det ljusa håret,
försöker jag.
-men mamma!
*
Det gjorde inte bättre av att lillasyster var brutalt ärlig som barn är...
-du glu (gul) i håret, sa Alva
*
Vid det här laget var klockan sen och E väska packad
för kl. 8.00 dagen efter skulle E hämtas upp
av hennes kompis och deras familj för att
följa med till deras stuga över helgen...
E ville inte åka någonstans med det orangfärgade håret
så jag föreslår att vi tonar håret på morgonen
så får pappa skjutsa upp henne till deras stuga lite senare.

Stugan ligger 17 mil bort så det tyckte kompisens mamma var så onödigt för oss att köra så hon erbjöd sig att på vägen köpa toning och sedan tona håret på E i deras stuga.
Gulligt, va?

Så blev det
och E blev jättenöjd,
ljust och fint blev det....
E skickade bild från mobilen och det blev verkligen fint!
Hon väntas hem om någon timme...jag längtar sååå!
Det har varit så trist utan henne...trots att det bara har gått några dagar...
Evelina fyller en stor plats i detta hus...fast vi är 6 st som bor här...
Ha det gott!
Kram,
Anette

11 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är ju blond, men skulle vilja blondera mig lite på vintern. Har blivit varnad för just detta, stackars Evelina, fast man måste ju fnissa liite... Så bra att det ordnade sig, nästa gång vet ni.
Jättefina bilder visar du också.
Ha en bra dag
Stora kramen
AnnaMaria

Fleurette sa...

Hello dear Anette, I'm really excited about from your wonderful blog!!!! Is here so much beauty and love.........
I wish you and your family a beautiful Easter Monday!!!
Have a nice new week
Fleurette from Prague

Photo by Maria sa...

Ta det försiktigt med blonderingen bara.. Min dotter hade blonderat hår för ett tag sedan och efter ett tag så brast håret.. Resultatet blev döda hårstrå som var svårt att färga över och hon fick klippa en LÅNG bit av sitt hår.. Frisören är ändå förundrad av att hon klarat sitt hår så bra som det gjort.. Har en dotter som nog ALDRIG kommer att blondera det igen efter detta..

Ha nu en bra dag..

Kram Mia

Vitaspetsgardiner Godis och Praliner sa...

Hej...Ja skam den som ger sig.Det där med håret kan ju vara lite känsligt.Jag har lovat att klippa sonen idag,håll tummarna att det går vägen.....

Ha det bäst ♥

Anonym sa...

What absolute loveliness! You have such a gift for vignettes and photography!

bee blessed
mary

Ett Vitare Hem sa...

Åh kan känna Es panik när det inte funkade och när hon dessutom skulle med kompisen, men skönt att det löste sig tillslut. Har också fyra barn och tycker det är asjobbigt när en av dem är borta gör det nästan ont av längtan, baar bävar för när de flyttar hemifrån...
Ha en finfin eftermiddag!
Kramis/LenaS

Bittan sa...

Oj oj oj !
förstår både hennes o din panik, en gång för länge sen gjorde jag samma sak på mannen när jag tyckte han började bli lite gråhårig. Han var inte bara lite orange han var illorange !!! vi skulle på fest på kvällen och du kan ju tänka dej vilken succe han gjorde :-) hans syster som är frissa fick göra akututryckning dagen efter sen dess får jag inte färga hans gråa tinningar alls:-)
ha en härlig vecka.

Kram Bittan

Ullis/Leva på landet sa...

Sådan tur att det gick bra tillslut för E. Har bara blekt slingor under alla år och det räcker till.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Birgitta sa...

Vilken tur för Evelina att hon blev blond till slut.
Ha det gott.
Kram Birgitta

2Learn sa...

-"skam den som ger sig", som det så klokt heter! /S

Hemma hos Razzel sa...

Sommaren -08 försökte jag och en väninna att ge mig blont hår. Samma sak här, bara rödare och rödare och allt sämre kvalité.
Min frissa blev förfärad när hon såg mig ; ) Hon lyckades givetvis direkt att fixa färgen men hårets kvalité var ju körd... Så nu har jag lovat mig själv att aldrig experimentera mer med blonderingar, det är värt frissans arvode! ; )