onsdag 28 januari 2009

Ofelia 6 år....

Det har varit fullt upp hos oss de senaste dagarna,
min gullunge Ofelia har fyllt 6 år...
och då ska det firas !


Jag har längtat efter att få blogga
och hälsa på hos er alla,
men det har varit dåligt med tid de senaste dagarna...
Idag har jag däremot stora tvättardagen,
för det har inte heller hunnits med
och vad passar inte bättre då
än att kombinera tvätt med blogg...
två svarta maskiner är redan avklarade
och just nu kör jag två vita,
att ha dubbla uppsättningar med maskiner
hjälper verkligen när jag ligger efter med tvätten.
Det blir fyra maskiner till innan jag är klar,
två rosa/röd och en beige och en grön..

Semlor är en given gäst på tårtbordet denna tid på året...
Jag vet inte hur ni gör men jag har märkt en förändring,
numera läser jag kok/bak böcker för att få inspiration,
som ex. Leilas.
När det sedan ska till att bakas
googlar jag alltid fram recept,
så även denna gång.
Detta semelrecept tittade jag på Aftonbladet,
jajjamänsan och goda blev de!



***
Stor koncentration av Ofelia när hon tänder ljusen.
Prinsses tårtan har Ofelia och jag gjort själva..
det var första gången och det var
verkligen hur lätt som helst.

***
Sist så köpte vi en på ett konditori
och då fick vi höra att Prinsess tårtan
hette något helt annat förr i tiden,
nämligen Ofeliatårta!

Konditorn såg LITE förvånad ut
när vi då talade om att
hon som skulle ha den på sitt kalas
faktiskt också heter Ofelia....



Oj, vad det var jobbigt att blåsa ut ljusen!
Alva måste hjälpa...
(Morfar till höger..)


Ofelia fick så söta tulpaner av moster Johanna,
det är så fint att dela upp dem
så de lyser upp lite här och där...
***

Denna fina award har jag förärats med av snälla Kari med
My home is my castle by kari .
Hon har en helt underbar blogg som ni måste besöka,
om ni inte redan har gjort det.

***
Nu ska jag koka en panna med Chai-te
och titta runt hos alla ni underbara bloggvänner
och bara njuta....och tvätta lite, förstås
P.S Jag hade en jättemysig dag på stan igår
med familjen och mina föräldrar
med lunch och en shoppingrunda,
men det berättar jag om nästa gång.
(har inte hunnit ta bilder på mina fynd)
Kram ni alla där ute i stugorna,
Anette

16 kommentarer:

Roses & Angels sa...

HEJ! GRATTIS lilla vän! Och vad gott allt ser ut, mums! Fina bilder och vad söt hon är Ofelia! :-) Kul att du är tillbaka men förstår också om man har fullt upp. NU ska jag in i butiken och kika! Ha det bra kram Christa

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej hej!

GRATTIS TILL DOCKAN!

WOW vilket kaffebord.....där fick jag mycke inspiration till kommande kalas...

Kram Nilla

Roses & Angels sa...

Hej! ja du det är inte lätt när man inte hittar. MEN jag tog telefonen och ringde till deras redaktion och kollade med dom om dom kan hjälpa mig hihihi så hon ska luska och återkomma! Ja du på blocket finns det massor man vill ha!!! Ha en bra dag! Kram Christa

Nettan sa...

Men jisses vilket gottebord, härliga tårtor & hembakta semlor...jag " dregglar " ;0)

Grattis Ofelia på 6~ årsdagen i efterskott, hoppas hon fick en underbar dag =0)

Tvätta lugnt...

Kram Nettan

HAGENS VITA VARDAG sa...

Hallå där!
Tack snälla goa för dina gulliga kommentarer hos mig, det värmer alltid!
Fastnade i din blogg bland vardagsbestyr, inspiration och härliga bilder, jättemysig! Kommer absolut tillbaka. Nu skall jag gå in i din butik och kika (vilket jag inser att jag redan gjort tidigare..= ))
Ha de gott
Kram Anna

heavenandearth sa...

Hej Vännen!!
Vad söt hon e din lilla prinsessa! Passar ju bra med en prinsesstårta vid namn Ofelia till henne!! ;-) Hälsa Stort Grattis till henne!

Vad du e duktig! Bakat så fiina semlor o tjusig tårta (de e ju så gott m hembakt!) Visst e de gott m Chaithé!!

Grattis till din Award oxå!! Du har en så mysig blogg, tycker jag! Jag blir så glad när jag ser att du har gjort ett nytt inlägg, då skyndar jag mig hit!!

Massor med Kramar!
Iréne

Carolyn sa...

Beautiful photos of your little girl.I love the lighting and expression in the first one.All the food looked so good.
Carolyn

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Grattis till lilltjejen..hm hon vill nog inte att man säger lilltjejen nu när hon är 6 år.
Gud vad det ser gott ut...mums
Kram Irene

Anneli sa...

Vilken underbar fest - vad roligt...
Har något åt dig hos mig...
Kram/Annelie

♥ Anna Wais ♥ sa...

Hej på dig!

Tack snälla för din fina kommentar inne hos mig! Jag förstår PRECIS vad du menar med den gula väggen!

Vi har ännu inte målat om i vardagsrummet och sovrummet, och gissa vad det var för färg på väggarna när vi köpte lägenheten?! Jo, vaniljgul! Så, mmm, kan sitta ibland på kvällarna och bara störa mig på väggarna =) Så det känns väldigt bra att åtminstone få måla om lite möbler så att de blir ordentligt vita! Får nog ta väggarna snart..annars blir jag tokig.

Kan verkligen rekommendera den här målningstekniken som jag skriver om, det är superenkelt, går fort och blir jättefint! Du får visa bilder sen om du målar nånting hemma =)

Kram på dig och jättebra kväll!

Anna

ps. stort grattis till Ofelia! jättesöta bilder på henne!

lovefriidrott sa...

Hej Anette,
kul att ses på dagis idag vi lyckas ju alltid gå om varandra.
Åh vad fina bilder du tagit på Ofelia:) måste fråga bara så här.
Har du tänkt ha nå kalas för dagiskompisar? Chanelle efterlyser det, men jag sa att vi är så många i familjen så jag tycker det räcker morbrödrar, kusiner osv.
Hur som helst var allt så fint igen på din sida
Ljus & Kärlek
Kram sari

Snuttan sa...

Ohh vad söt Ofelia är söt GRATTIS.
MM vilka semlor mm vad sugen jag blir/Kramisar

Viola sa...

Det är alltid så härligt att titta in till dig, här får man vara med om lite av varje,

du får gratta 6-åringen i efterskott och vilket kalas ni hade, tala om att semlorna såg goda ut, ha det så bra ,

kram VIOLAN

Design i tid och rum sa...

Super Grattis till en super söt tjej..härliga familjebilder..kram Dadda

Roses & Angels sa...

HEJ HOPP Annette! Kika in hos mig, du har något att hämta. Kram Christa

Helene sa...

Grattis söta lilla Ofelia! Det kom en liten tår i ögat här..min lilla Louise börjar bli en stor gumma, i år fyller hon 15. Men jag har ju 2 killar med och Leopold är ju bara 2 år, men det bara rusar på tycker jag. Jag brukar också göra prinsesstårta själv, den blir mkt godare än den man köper!
Nu blev jag sugen på att göra fastlagsbullar till helgmys! Undrar om jag orkar..??:)
Kram Helene