måndag 12 januari 2009

Vårstädning på gång och smygtitt hos Jonatan och Janina !

(pojkfigurin hos Jonatan och Janina)

Bilderna i dagens inlägg kommer från
min bror Jonatan och hans flickvän Janinas hus...
Se vilken vacker lampa de har ovanför matsalsmöbeln,
den gnistrade oerhört!
Fast jag helst väljer den gamla stilen
så kan jag tycka att en ny vacker lampa är tilldragande.
Ja, då var det ny vecka och det
kliar i fingrarna att få skriva,
vad är det som är så roligt med att
skriva om småsaker i vardagslivet?
Det ger så mycket tillbaka...
kontakten med andra bloggare och
känslan man får av att uttrycka sig ....
om ditt och datt,
inte om krig och meningsskiljaktigheter om religion...
utan om lättsamma tankar och det
är precis vad detta inlägg också handlar om.

(nybakad bulla bjöds det på hos brorsan)

***

Vi håller ju på för fullt med att komma ikapp

med alla möjliga eftersatta hörn i detta hus...
jag har aldrig varit någon stor städfantast,
men har i alla fall hållit efter den värsta röran.

(Ofelia visar upp den lilla hästask som hon fick av snälla Janina, myser med Evelina)
***
Sedan jag öppnade nätbutiken så har det inte blivit så bra på den fronten, det var mer att göra med ett eget företag än vad jag trodde...för att inte tala om allt pappersarbete, som tur så hjälper Kent mig med bokföringen, det är ju inte nytt för honom som har varit egenföretagare sedan 22 års ålder, på sidan av hans ordinarie arbete och det underlättar oerhört.

(vacker klocka i dörrposten mellan matsal
och tv-rum, Janina skymtar i bakgrunden)
***
vi har skrivit ner allt "eftersatt" på en städlista
som vi matar av allt eftersom...
man blir ju så nöjd när det blir fint.

(vacker golvjusstake, en present från mig för många år sedan)

***
I lördags höll vi på för fullt med städlistan då min bror Jonatan bjöd oss över på fika, vi tog paus och snippade över (vi bor ju i samma stadsdel, så det är nära).

(Vacker segelbåt som Jonatan faktiskt har hängt upp i taket, den är STOR)
***
De bor i ett litet sött trähus från sekelskiftet,

som är långt ifrån eftersatt i städningen som det är hos oss...


Det var lite småförändringar som de hade gjort
sedan sist så vi gick runt och kikade bla i
deras nystylade garderob,
där allt låg fint invikt och hängde
i prydliga rader...

Ni vet så där fint som man bara kan glömma

att ha när familjen består av 6 personer...

eller?

(Kolla in denna vackra lampa, det finns två av dem och de är helt av porslin...bilden syns inte så skarpt när de är släckta men när man tänder dem så kommer dessa vackra bilder fram. De var farmor Annas en gång i tiden innan Jonatan fick ta över dem..kolla in de små änglarna på lampfoten...)


Åh, tänkte jag, sortera i garderoben,

det blir en till punkt till vår lista...

och rensa ut allt onödigt!
Småflickornas garderob har jag gått över
under julhelgen men min och Kents liknar
mer ett katastrofområde...

När jag viker in det nytvättade så funderar jag inte
så mycket på vad som ligger där längst in,
jag lägger in allt överst i högarna...
fort ska det gå,
men nu ska det bli ändring på den fronten,
jajjamänsan!

Nåja, nog om det...jag blir trött bara att tänka på det !!

***
Vi har fixat i vårt Tv-rum, som jag berättade om i förra inlägget.

Gardinerna hänger på plats och sofföverdraget är utbytt

till en annan färg, det har blivit som ett nytt rum,

tänk vad lite färger gör mycket.

Jag har dessvärre inte piffat färdigt så bilderna får dröja lite....

Avslutar med lite bakbilder från när jag bakade med Alva igår...



Nyttiga morotsbröd blev det och Broccolisoppa med vitlök och cocosmjölk, mums...

Evelina tyckte det luktade avlopp, men Alva och jag åt med god aptit!

(förstod det så jag lagade faktiskt pennepasta med curry och strimlad skinka i sås

till de som inte ville ha min soppa...dvs alla de andra i familjen plus kusin Hektor)

Ha en riktig härlig kväll,

Kram

Anette.

8 kommentarer:

Design i tid och rum sa...

Hej! Jag bara njuter av din blog musik bilder...och allting annat i din blog.
Lampan i porslin gillar jag mycket
Ha en bra kväll Dadda

heavenandearth sa...

Hej Anette!

Stort fokus där, när Alva bakar! Jag skulle mer än gärna ätit med dig o Alva! Lät ju jättegott!

Lampan med änglarna var helt sagolik! Har aldrig sett nåt liknande..så vacker

Håller med dig om det där med att städa garderoberna...de e väl inte det första man tänker på när man vaknar på morgonen..! ;-) Men, det är såå skönt när man har gjort det... Då känns det som om man har rensat inom sig oxå!

Massa med kram!
Iréne

lovefriidrott sa...

Hej,
åh vad du skriver bra Anette:)
Det är så kul när du gjort nya reportage:)
Kram Sari

Anneli sa...

Vad mycket fint och roligt att läsa och så fina bilder till, du visar...
Kramar/Annelie

Ullis/Leva på landet sa...

En städlista skulle inte vara så dumt. Känns just nu som om man röjer på ett litet ställe så ser det tio gånger värre ut på ett annat. Härligt med alla bilderna.

Ha det bra!
Kram Ullis

2Learn sa...

Fasen vad gott brödet såg ut, lägg ut receptet på sidan vettjja. Dina bröd tar ju priset, men det vet ju inte alla dina bloggvänner, ännu. Låt dem prova dem så får de känna på nått ljuvligt gott. /S

LillaFlisan sa...

Jag håller helt med dig visst är det så att man kan verkligen älska mordern inredning och svulstiga färger.....hos någon annan!!


Jag blir helt hänförd ibland av hem som är så tvärt om mitt. Kan tycka att det är supersnyggt Fast det verkligen inte är min stil!!

Dina inlägg är alltid så himla bra tycker jag det är jämt så varma bilder och så mycket av varje.... Njuter!

Kram

Flisan

Skogsdoft & havsbris sa...

Hejsan!
Tittade in här och vilka fina bilder! Och vilket vackert namn på din blogg och butik... Tittar säkert in igen...
Ha en bra vecka! :)