onsdag 24 juni 2009

Skepp o`hoj !!

Hej på er mina käraste läsare!

Nu är jag och min familj tillbaka efter några underbart avkopplande dagar
på Småskär...
*
Här kan man bara vara...softa, umgås, äta gott och som sagt sänka axlarna och bara vara....härligt!
*
Jag hade så klart med mig kameran och tänkte i detta inlägg dela med mig av detta härliga och oförstörda ställe.
Småskär är en ö som ligger ganska långt ut i Luleå´s
skärgård...långt från bilar, elektricitet och datorer...det är nog det som gör det så avkopplande och stressfritt på denna ö.

Dessa två stugor ligger närmast vattnet, det hus ni ser mellan dessa...lite längre bort, där bodde min familj...

Stilen i samtliga stugor går i Lexington stil...

med en lantlig twist...som passar så bra på sjön ...

*
*

På kvällarna när vi alla var trötta av allt uteliv...gick vi in för att mysa i mammas och pappas storstuga...

*

Liten Ebba blev också trött av all sjöluft...

Här på bryggan intas näst intill alla måltider...
*

Glad Alva!
Midsommarbuffé uppdukad på bryggan....

med såå mycket gott...
Ägg med löjrom!

Matjesill tårta!

Många var det som skulle grilla på gasolgrillen...så det blev till att även grilla
öppen eld för att vi 19 st skulle få äta tillsammans....
*

*
Efter midsommarafton kom solen och med den utflykter runt om på ön...
*
Jag, Josef och småflickorna valde att följa med till en sandstrand...
tvärs över ön...där ungarna lekte i sanden medans vi vuxna lyssnade på "Sommar"...med Tomas Ledin....
*

Ofelia tar fruktstund på en sten i vattnet...
Why not?
*

Alva koncentrerad...

Kusin Viktor hjälper dem att bygga sandslott...

Sedan blir man så här trött när vi kom tillbaks till stugorna...

Alva slocknade likaså....
Fisket stod grannstugan för...men de delade glatt med sig till vår stora familj så det blev "sotare" som vi alla älskar...t.o.m Alva lärde sig att ta bort ryggraden från den halstrade strömningen..
*
Dessa fyra sista bilderna tog jag en natt 3.20, närmare bestämt...

Jag var upp för att gå på utedasset och kunde inte motstå att fota lite...det var sådant perfekt ljus med vår vackra midnattsol...synd bara att doften inte går att förmedla...det luktar ljuvligt på natten...en blandning av blåbärsris och enbärsbuskar tillsammans med alla tallar och granar....jag tror att det är daggen som får det att lukta så gott...mmmm...
*

*
Förbindelsen mellan stugorna...
*Så orörd skog ser man inte så ofta...
hoppas det får förbli så...
*
Nu ska jag göra lite nytta med tvätten....
det blir många omgångar med lakan och kläder som ska
"köras igenom"...
*
Kram alla mina käraste bloggvänner!!
Anette

13 kommentarer:

Vit som snö sa...

Vilket helt ljuvligt ställe!
En idyll där jag förstår att batterierna laddas och man hinner med att rå om varann.
Luleås skärgård är ju väldigt vacker, vi var ofta där i min barndom då jag så gott som växte upp i en båt.
Ha det gott! Kram Cilla

hemma hos lilla mej sa...

Vilket helt underbart ställe.Jag förstår att det är ett kanon ställe både för kropp och själen så batterierna laddas.Vad härligt.Fina bilder du visar.Har inte kunnat bestämma mej än.Vill ha så mycket.Ha en underbar dag och välkommen hem igen soliga kramizar ~~~~RITA~~~~~.

Viola sa...

Vilka dagar ni har haft...så härligt det ser ut...och vilken natur...blir precis hänförd...

är i mitt vattenhål och sitter och väntar på lillesyrran som är på väg upp från österlen...50 mil att köra så det tar sin lilla tid...så ska vi rå om varandra bara hon och jag några dagar,,,,,kramen

Anonym sa...

Oj vilken fin midsommar ni verkar ha haft :-) Härligt med vatten i närhten och grillet på kvällen. Kramar Benita

anemonen sa...

Mycket vackra bilder du bjuder på. Nu fick jag en stark längtan till bohuslän och min ungdoms kust.

Smultronlycka sa...

Hej Anette!
Vilka underbara bilder!!
Den där stugan var superfint inredd :)
Sån läcker buffé du visar..jag blir nästan hungrig här fast jag nyss ätit ;)
Ha det gott!
Kram Anna

Anki sa...

Hej vännen!
Vad fint ni haft det! Vilket underbart ställe! Förstår att ni haft det lungt o skönt...& att barnen badade, var det inte kallt?
Kommer ihåg midnattssolen & dofterna...tillbringade mycket tid förr hos farföräldrar i Norrland! Vilka minnen!

Välkommen hem & ha en fin fortsättning på veckan!

Kram kram!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ÅÅÅÅ sååå UNDERBART!! ljuvligt det ser ut!!!Det är SÅ midsommar ska firas!!!!

Jättefina bilder!!Söta barn!!
kramizzz Millizzz ♥

Photo by Maria sa...

Vad det ser underbart ut.. man an nästan känna doften du beskriver.. Jag älskar vatten, sjöar som hav och dess omgivningar.. Förstår att ni haft det dunderhärligt..

Ha nu en bra och härlig torsdag..

Kram
Mia

hemma hos lilla mej sa...

Hejsan vännen.......Du har någonting som väntar på dej hos mej......Ha en underbar dag kramiz ~~~~~RITA~~~~~.

Älfgärdet sa...

Så härligt att få följa med er ut på ön! Underbart när man hittar små orörda ställen. Innan barnen kom hade vi träbåt & puttrade i sakta mak fram i Vänerns & Klarälvens vatten & hittade små fina ställen. Längtar tillbaka & önskar ibland att vi hade båt igen men träbåt & stort renoveringsobjekt till hus + 3 barn, det funkar tyvärr inte här...:(. Men vi har bekanta neröver västkusten så där får vi muta in oss när längtan blir för stor!

Anonym sa...

Visst är jorgubbar underbart, samt lantliv :-) Kram!

Ullis/Leva på landet sa...

Vilket underbart ställe ni har varit på. Måste var hur avkopplande som helst. Ser ut att ha varit en toppen midsommar.

Kram Ullis